Aprikosrutor med kokostäcke







Det här behöver du till en liten långpanna ca 20×30 cm:
  • 2 ägg
  • 4 dl strösocker
  • 6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 3 dl mjölk
  • 200 g smör
  • 250 g konserverade aprikoser
  • 3 msk kokos till att klä långpannan med



Kokosglasyr:

  • 50 g smör
  • 1 dl vispgrädde
  • 3 dl ljus sirap
  • 200 g kokosflingor



Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Klä en långpanna med bakplåtspapper och smörj det.
  3. Strö över kokos.
  4. Skär aprikoserna i mindre bitar.
  5. Smält smöret och låt det svalna.
  6. Vispa ägg och socker pösigt.
  7. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten tillsammans med mjölken och smöret.
  8. Bred ut hälften av smeten i långpannan och fördela aprikoserna ovanpå. Bred ut resterande smet ovanpå.
  9. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.
  10. Blanda alla ingredienserna till glasyren i en kastrull och låt det sakta sjuda i ca 10 min.
  11. Ta ut kakan och bred på kokosglasyren och grädda ytterligare i ca 10-15 min.
  12. Skär kakan i rutor när den kallnat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback